Een waarderende aanpak

drijfveren

Voor het Tijdschrift van begeleidingskunde van de LVSC (2024, thema 2, p.41) mocht ik een stukje schrijven over mijn werk als opleider.

Afgelopen jaar kwam mijn droom uit: het ontwikkelen van een vernieuwende supervisoropleiding. Toen ik zelf de opleiding tot supervisor volgde, had ik dit nooit voor mogelijk gehouden.
Het is een eer en geweldige uitdaging, waar ik graag mijn tanden in zet. 

Deel dit blog

Afgelopen jaar kwam mijn droom uit: het ontwikkelen van een  vernieuwende supervisoropleiding. Toen ik zelf de opleiding tot
supervisor volgde, had ik dit nooit voor mogelijk gehouden. Het is een eer en geweldige uitdaging, waar
ik graag mijn tanden in zet. Voor het ontwikkelen van opleidingen gebruik ik de 7V’s; mijn eigen didactisch
model dat is gebaseerd op ‘appreciative inquiry’ ofwel waarderend onderzoek. De 7V’s staan voor verkennen, verrassen/verbeelden, verdiepen, verbreden, verankeren, vieren en verrijken (De Heij, 2022).
Het waarderend gedachtegoed heeft mij enorm geïnspireerd. Deze benadering gaat over versterken van
wat werkt en aansluiten op de intrinsieke waarden en drijfveren van mensen. Ook voor supervisie is
dit waardevol en actueel. Te vaak gaat het naar mijn smaak over wat er niet goed gaat en ligt de focus bij
supervisie op een ‘probleem’ of ‘last’, in plaats van op ontwikkeling en mogelijkheden. Ik geloof dat
het zelf ervaren van een waarderende aanpak voor supervisoren essentieel is om door te kunnen geven
aan hun supervisanten.
Hoe begin je een opleiding ‘waarderend’? We starten
met de eerste V: verkennen. We verkennen elkaars kwaliteiten en leerpunten, het vak en de nieuwe rol, maar ok de groep en elkaar. Ik blijf daarbij als opleider zelf niet buiten beeld. Ik vind namelijk dat het leren van en met elkaar en het creëren van lerende relaties in de groep van grote waarde zijn. We investeren in elkaar door een verdiepende kennismaking, aan de hand van de Diversiteit kaarten van Marten Bos (2013). 

Ik ben er trots op dat er gedurende de gehele opleiding aandacht is voor diversiteit en inclusie. En dat
is ook hard nodig; om toekomstbestendig te blijven
(of worden), is het voor supervisoren van belang om zich in te ze en voor meer diversiteit in supervisor
land. Ik voel een diepe missie om bij te dragen aan meer kleur en verscheidenheid in ons vakgebied.
We hebben supervisoren nodig met ervaringskennis, bijvoorbeeld op het gebied van discriminatie
en uitsluiting. We hebben supervisoren nodig die
niet alleen uit zorg en onderwijs komen, maar ook afkomstig zijn uit de zakelijke dienstverlening. Ons
vak heeft zo’n waardevolle basis en geschiedenis, die verdient het om breed uitgedragen te worden.
Tegelijkertijd is er vernieuwing nodig; een nieuwe taal en aanpak om het vak vooruit te helpen. Als
opleider houd ik me daar op allerlei niveaus mee bezig. Ik kijk er enorm naar uit om samen met leer-
supervisoren en (gast)docenten toekomstbestendige
supervisoren op te leiden.

Podcast Waarderend perspectief in leren en ontwikkelen
Vorig bericht
Podcast Waarderend perspectief in leren en ontwikkelen
Podcast Waarderend perspectief in leren en ontwikkelen

Deel dit artikel

Meld je dan hier aan!

Wil jij ook een inspirerende nieuwsbrief ontvangen?

Wat je misschien ook interessant vindt: